معاون مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: افراد با گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال با ۳۲.۳ درصد بیشترین تعداد کشته های ناشی از تصادفات موتور سیکلت ها را در بر می گیرند و پس از آن افراد بالای ۵۰ سال و ۳۰ تا ۳۹ سال با ۱۶ درصد موارد، در رتبه های بعدی قرار می گیرند.
سعداله مرادی با ارائه مقاله ای با عنوان “بررسی اپیدمیولوژیک موتورسواران متوفی در حوادث رانندگی ایران در سال۱۳۸۹″، در سومین کنگره بینالمللی حوادث رانندگی و جاده ای، گفت: طی سال۸۹، پنج هزار و ۹۷۷ موتورسوار در تصادفات رانندگی کشته شدند که ۹۴.۹ درصد از این کشته ها مرد و ۵.۱ درصد آنها زن بودند.
وی افزود: استانهای خراسان رضوی با ۶۲۱ و تهران با ۵۲۵ فوتی بیشترین و استانهای کهکیلویه و بویراحمد با ۳۳ و ایلام با ۳۵ مورد کمترین تعداد کشته در تصادفات موتورسیکلت ها را داشتهاند.
مرادی با اشاره به اینکه به ازای هر صدهزار نفر از جمعیت کشور هشت موتور سوار در اثر تصادفات رانندگی سال ۸۹ فوت کردهاند، تصریح کرد: خودروی مورد استفاده در هنگام وقوع حوادث رانندگی سال ۸۹ در ۲۵.۷ درصد موارد موتورسیکلت بودهاست.
معاون مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با تاکید بر اینکه ضربه به سر مهمترین علت مرگ موتورسواران است یادآور شد: ۵۹.۴ درصد مرگ و میر موتورسواران به دلیل ضربه به سر اتفاق می افتد و شکستگی های متعدد با ۲۲ درصد در رتبه دوم علت مرگ موتورسواران قرار دارد.
وی افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته ۷۹ درصد فوت شدگان در تصادفات موتورسیکلتها راکبین، ۲۰ درصد سرنشین و یک درصد نامعلوم است.
مرادی در خصوص محل وقوع تصادفات موتور و محل فوت موتورسواران گفت: ۴۶ درصد تصادفات موتورسیکلت ها در مسیرهای برون شهری، ۳۸ درصد درون شهری، ۱۵ درصد روستایی و یک درصد در مسیرهای نامعلوم اتفاق می افتد. همچنین به دنبال وقوع تصادف موتور سیکلت ها ۴۹ درصد افراد در بیمارستان، ۴۲ درصد در محل حادثه، هشت درصد در بیمارستان و یک درصد در منزل جان خود را از دست می دهند.
وی ادامه داد: بیشترین نسبت کشته های موتورسواران درجاده های درون شهری مربوط به استانهای یزد با ۷۰.۴ درصد، تهران با ۶۸.۲ درصد و اصفهان با ۶۰.۲ درصد، بیشترین نسبت کشته های جاده های برون شهری مربوط به استانهای ایلام با ۷۱.۴ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۷۱ درصد و گیلان با ۶۹.۶ درصد و بیشترین نسبت کشته ها در جاده های خاکی و روستایی به استانهای کرمان با ۴۱.۲ درصد، خراسان جنوبی با ۳۷.۹ درصد و قزوین و سمنان هر کدام با۲۹.۴ درصد است.
معاون مرکز تحقیقات با اشاره به نحوه وقوع حادثه منجر به مرگ در تصادفات موتورسیکلت ها خاطرنشان کرد: برخورد موتورسیکلت با وسایل نقلیه در نزدیک به ۸۳ درصد موارد بیشترین نحوه وقوع حادثه بوده است که پس از آن واژگونی با نه درصد، برخورد با شی ثابت با شش درصد، و سایر موراد با دو درصد در رتبه های بعدی قرار دارد.