برگزاری اولین دوره آموزشی تخصصی اصول کارشناسی پزشکی قانونی از دیدگاه فقه

با توجه به حساسیت‌های فعالیت در سازمان پزشکی قانونی به عنوان بازوی کارشناسی قوه قضائیه در امور مربوط به پرونده‌های قضایی و از طرفی وجوب انطباق فعالیت‌ها با موازین شرعی و قانونی، دفتر مطالعات فقهی با همکاری اداره کل پزشکی قانونی استان قم و اداره کل آموزش سازمان، اولین دوره آموزش تخصصی اصول کارشناسی پزشکی قانونی از دیدگاه فقه را در روزهای 30 و 31 شهریورماه 1401 در سالن جلسات پزشکی قانونی قم برگزار کرد.

در این دوره آموزشی تعدادی از کارشناسان سازمان، اعضای دفتر مطالعات فقهی و پژوهشگران فقه پزشکی به صورت حضوری یا ویدئوکنفرانس شرکت نمودند. حجت‌الاسلام والمسلمین عبدی و دکتر صادق‌پور از مدرسان این دوره آموزشی بودند.

جلسه مطالعات فقهی

با توجه به چالش‌هایی که پزشکان قانونی در مواجهه با پرونده‌های گوناگون با آن برخورد می‌کنند، لذا لازم است این چالش­‌ها با فقه پویای شیعی تطبیق داده شده و برای آن راهکارهای مبتنی بر اصول فقهی پیش‌بینی شود.

در این دوره آموزشی تلاش شد چگونگی طرح یک موضوع پزشکی به عنوان چالش برای صدور گواهی و مسیری که باید برای حل آن و تبدیل شدن به یک رویه‌کاری در قالب دستورالعمل طی شود، برای دست‌اندرکاران تبیین شود.

موضوعاتی همچون فقه و قلمرو آن، جایگاه پزشکی قانونی، اعتبار نظر کارشناس، مبانی تفسیر و فهم قانون، و احکام و مبانی تشخیص موضوع از جمله مباحث مطرح شده در این دوره دو روزه (20 ساعت) بودند.

مطالب پیشنهادی

دکمه بازگشت به بالا