چاپ یک مقاله در مجله معتبر خارجی توسط عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی

تصویر صفحه اول مقاله دکتر حمیده علمی زاده

 

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، مقاله دکتر حمیده علمی‌زاده، استادیار مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، با عنوان Ultrasensitive and rapid detection of methamphetamine in forensic biological fluids using fluorescent apta-nanobiosensors based on CdTe quantum dots در مجله معتبر Microchemical Journal چاپ و منتشر شد. شایان ذکر است این مجله با ضریب تأثیر 5.304 در چارک برتر مقالات (Q1) در پایگاه‌های استنادی JCR و SJR  قرار گرفته است.

این مقاله ماحصل طرح پژوهشی ثبت شده این پژوهشگر در سازمان پزشکی قانونی  با عنوان “طراحی و ساخت زیست حسگرهای فلورسانسی بر پایه نقاط کوانتومی كادميوم تلورايد به منظور تشخیص سریع و فوق حساس متامفتامین در نمونه­‌های زیستی (ادرار و پلاسمای خون انسان)” می‌باشد. بنابر توضیحات این پژوهشگر، تشخیص سریع و حساس مواد مخدر غیرمجاز و اعتیادآور در نمونه‌های زیستی در سازمان‌های مختلف از جمله پزشکی قانونی، کلینیک‌های تشخیصی و ستاد مبارزه با مواد مخدر امری ضروری است.

متامفتامین دومین ماده روانگردان اعتیادآور است که تهدیدی بزرگ برای سلامت جهانی است. این مطالعه با هدف طراحی و ساخت یک نانوزیست حسگر جدید برای تشخیص فوق حساس و سریع متامفتامین در مایعات بیولوژیکی انجام شد. نانوزیست حسگر طراحی شده، به عنوان ابزار تجزیه‌ای قدرتمند قادر به تشخیص و اندازه‌گیری سریع متامفتامین با گزینش‌پذیری و حساسیت بسیار بالا و حد تشخیص پایین (در حد نانو مولار) بدون نیاز به تجهیزات و پیش آماده‌سازی‌های زمان بر و گران قیمت آزمایشگاهی می‌باشند.

علاقمندان جهت دسترسی به این مقاله می‌توانند به آدرس https://doi.org/10.1016/j.microc.2023.108519 مراجعه کنند.

مطالب پیشنهادی

دکمه بازگشت به بالا